Weekly News

Digital krönika – Emma Fischer

Knappt har löven börjat gulna förrän inredningsvärlden laddar om inför den mörkare årstiden. Sommarens lätta material, skira gardiner och ängsplockade blommor byts i instagramflödet mot prassliga höstlöv, kuddar i sammet och miljöer målade i färger med namn som norwegian wood och dusty rose. 


Även om man är fullt medveten om att den enda egentliga anledningen till att det ständigt skapas nya trender är att inredningsindustrin vill att vi ska konsumera nytt, är det svårt att inte påverkas av nyhetsflödet. Speciellt när ens yrkesval handlar om att skapa miljöer som andra ska ta del av.

Därför funderar även jag så här års på om kanske sovrummet skulle få en mönstrad tapet i mustiga färger och om det inte måste till en mysig accent i soffan. Inför denna vinter ser man mycket av den varmare färgskalan och nyanser som ockragul, smutsros, terrakotta och like-raketen brun. Överlag pratas det mycket om färg. Kanske för att det känns som ett lätt sätt att förändra hemmet när det varit mycket diskussioner kring hållbarhetstänk och att välja med omsorg.

Suget att boa in sig blir plötsligt väldigt påtagligt och förmodligen handlar det om ren överlevnad för oss nordbor. Hur skulle vi annars klara oss igenom ett halvår av mörker om det inte var för de härliga nya plädarna som butikerna uppmanar oss att köpa? Eller det faktum att man vid varje omställning till vintertid inser att inomhusbelysningen är under all kritik och att det behövs nya lampor till, i stort sett, varje rum? Och tänk så härligt det hade varit om den nya soffan kunde komma före jul? Eller just det, konsumera mindre var det, ett nytt överdrag kan duga gott. (Att matcha ton-i-ton med väggfärgen förstås.)

Lagom till att höstnyheterna klingat av dyker den första rumsgranen upp i de sociala flödena och så är uppladdningen inför jul igång med allt vad det innebär i form av hyacintarrangemang, kreativa pepparkaksbak och klädda granar (inte sällan veckor före den första adventshelgen). De senaste åren har julen firats i total avsaknad av färgen röd, åtminstone i mitt flöde. Kanske kan det dock bli en ändring detta år med tanke på den varmare färgskalans intåg och att rött, inte minst i modevärlden, gjort sig ett namn som en färg att räkna med?

För oss instagramberoende blir det snabbt för mycket av julens goda. Jag gissar att detta är anledningen till att annandagen knappt hinner passera förrän sociala media är helt rensade på juldekorationer. Nu dyker i stället den första tulpanbuketten upp i flödet och vips ligger fokus på temat vårkänslor, trots att det fortfarande är många månader kvar av snöslask och mörker. Återigen är behovet stort att blicka framåt, denna gång mot ljusets återkomst.

För visst måste väl detta hänga ihop på något sätt? Vårt stora intresse för hemmets utformning och det faktum att vi halva året spenderar så mycket tid inomhus? Kanske följer det hela en sådan enkel psykologi att vi helt enkelt behöver något som håller oss sysselsatta hemmavid. Och som i dessa tider kan flytta lite fokus från mörkret utanför, i alla dess former. 

Fakta

Emma Fischer är inredningsstylist och driver utöver det egna företaget Emma Hos, en av inredningssveriges mest följda instagramkonton, @styledbyemmahos. Privat lever hon dock inte riktigt som hon lär…

Dela artikeln

Journalist

Digital krönika – Emma Fischer

Fler artiklar