Weekly News

TPMS gör det säkrare

Kör säkrare och mer miljömedvetet med TPMS. EU har sedan förra året krav på att nya personbilar ska vara utrustade med däcktrycksövervakningssystemet TPMS. 

TPMS är en förkortning av Tyre Pressure Monitoring System. 

Det är ingen höjdare att få punktering på E4an mitt i rusningstrafik och det är dessutom förenat med direkt livsfara.

Däcktrycksövervakningssystem har utvecklats för att först och främst minska CO2-utsläppen. I andra hand är det även en trygghet att veta att systemet varnar föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Det är ingen höjdare att få punktering på E4an mitt i rusningstrafik och det är dessutom förenat med direkt livsfara. Har du dessutom husvagn, släpkärra eller hästtransport kopplat är det ännu värre, och det finns verkligen ingen anledning att utsätta sig för en sådan risk. Har du en äldre bil, van, lätt lastbil eller yrkesfordon går det med fördel att eftermontera systemet. Det är bra att låta en fackperson montera in det, och det kostar bara några tusenlappar. TPMS-systemet gör att du kan känna dig tryggare under körningen.

Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden, indirekt och direkt. Indirekt TPMS mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Den indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Direkt TPMS mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Det indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet är absolut det vanligaste.

Du kan som förare känna dig hundra procent säker på systemet och du får en varning direkt om fordonet tappar lufttryck eller får en snabb punktering. Då har du tid att reagera och köra till en plats där du kan byta däcket. Detta sparar förstås både tid, pengar och olyckor. Dessutom kan köra med bättre samvete eftersom rätt lufttryck i däcken faktiskt minskar CO2-utsläppet.

Det är inget krav på TPMS i Sverige, och det är inget som kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktningen. Eftersom vi byter däck både sommar och vinter i Sverige blir det en självklar anledning att kolla däcktrycket. Det gör att svenska bilar har minskad risk för långvarig körning med för lågt däcktryck.

Fakta

Fakta

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem.

Dela artikeln

Journalist

Anette Karlsson

Fler artiklar