Weekly News

Carin Blom är analytiker på HUI, Handelns Utredningsinstitut. VINTER

Årets julklapp – ett tecken i tiden

1988 korades för första gången Årets Julklapp i Sverige. Då var det bakmaskinen som fick åtnjuta denna åtråvärda titel och nu börjar det för 28:e året i rad återigen att bli dags att välja en ny produkt.

ilken produkt det blir är hemligt ända in i det sista. Den 24 november presenteras Årets Julklapp vid en välbesökt presskonferens och valet brukar såväl väcka debatt som ge kännbara svallvågor in i julhandeln. Carin Blom är analytiker på HUI, Handelns Utredningsinstitut.

– Vi är noga med att poängtera att Årets Julklapp är en observation, inte en rekommendation. Men det är klart att det finns många handlare som använder utmärkelsen som ett försäljningsargument, säger hon.

Carin Blom förklarar att tre kriterier är vägledande när HUI varje år korar Årets Julklapp.

– Dels så ska det handla om en produkt som sålts i ett betydande antal exemplar eller som mots-varar ett stort försäljningsvärde, säger hon. Det ska också vara en produkt som antingen är helt ny eller som har väckt ett nytt intresse under året som gått.

Därutöver ska Årets Julklapp på något sätt även representera tiden vi lever i. År 2014 var det akti-vitetsarmbandet som utnämndes till ett tecken i tiden, året dessförinnan var det råsaftcentrifugen. Genom åren som gått så har det varit ett brett spektrum av olika produkter som åtnjutit denna ef-tertraktade popularitetsstämpel; allt från elektroniska husdjur till ljudböcker, färdiga matkassar och platta tv-apparater.

HUI mäter varje år försäljningsutvecklingen i detaljhandeln. Då december är den absolut viktigaste månaden för handeln så producerar HUI varje år en särskild julrapport, med fokus på såväl julhan-del som mellandagsrea.

– Vi hade tagit fram denna rapport under flera år, och genom att även lägga till Årets Julkapp blev rapporten lite roligare, som en sorts trendspaning, säger Carin Blom.

Årets generella julhandelsprognos släpps den 10 november och därefter offentliggörs alltså Årets Julklapp den 24 november. Detta har utvecklats till en både uppskattad och omdebatterad tradition som brukar få ett stort medialt utrymme. Nordiska museet dokumenterar sedan 2011 ut-vecklingen och HUI Research skänker varje år ett exemplar av Årets Julklapp till museets sam-lingar. Så vilken produkt kan det då tänkas bli i år? I skrivande stund är det fortfarande en välbevarad hemlighet. Men en djupdykning i spekulationerna på nätet ger en fingervisning om att bland annat selfiesticks, drönare och 3D-skrivare skulle kunna vara kvalificerade gissningar. Välgörenhet som julklappar är också en växande trend, och allt fler väljer att ge bort gåvobevis där pengarna går till välgörande ändamål.

Fakta


Dela artikeln

Journalist

Nina Quist

Fler artiklar